رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره سازمان در شامگاه روز دوشنبه 22 آذر به دیدار سیدعبدالله ارجائی شیرازی شهردار مشهد رفتند. در این دیدار که با حضور مهندس بشیر رئیس، مهندس مهاجر دبیر، مهندس دباغ، مهندس زارعی، مهندس سریری، دکتر ظریف مقدم، دکتر معظمی و مهندس مهردوست اعضای هیأت مدیره و همچنین مهندس سیدخلیل منبتی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک و محمدمهدی کریمی مدیرکل دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری برگزار شد طرفین ضمن بیان دیدگاههای خود در خصوص توسعه شهری به زمینههای مشترک همکاری فیمابین پرداختند.
مهندس بشیر رئیس سازمان:
فرایند طولانی صدور پروانه و حذف نقشههای صوری در زمان صدور پروانه دو موضوع اولویتدار فیمابین است.
به گزارش روابط عمومی سازمان در ابتدای این دیدار مهندس حسین بشیر رئیس سازمان ضمن تبریک انتصاب شهردار جدید مشهد مقدس بر آمادگی کامل هیأت مدیره دوره نهم به همکاری نزدیک و همه جانبه در خصوص حل مشکلات مشترک تاکید کرد. مهندس بشیر فرایند طولانی صدور پروانه و حذف نقشههای صوری در زمان صدور پروانه را دو موضوع اولویتدار مشترک خواند که نیاز است تا هر دو ارگان جهت کاهش موانع این موضوعات در دستگاه خود با هماهنگی هم اقدام نمایند.
رئیس سازمان با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی و شهرداری زمینههای مشترک بسیار زیادی برای همکاری دارند خواستار استفاده از تجربیات گذشته در انعقاد تفاهمنامههای دوجانبه و چندجانبه جهت رفع فرایندهای موازی در ارگانها شده و افزود: هیأت مدیره سازمان از هرگونه اقدامی در جهت تسهیل فرایندها و ارائه خدمات بهینه به شهروندان مشهدالرضا در چارچوب قانون حمایت میکند.
مهندس بشیر در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به دغدغههای جامعه مهندسی از موضوع تعرفه خدمات مهندسی به عنوان معضلی یاد کرد که سالهاست گریبانگیر جامعه مهندسی است و تا کنون تلاشها برای عادلانه شدن آن به نتیجه نرسیده است. رئیس سازمان گفت: ارائه خدمات مهندسی مطلوب نیازمند تعریف تعرفهای متناسب با مسئولیت حرفهای ارائه این خدمات است که متاسفانه در این زمینه با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. مهندس بشیر خواستار حمایت شهردار مشهد از موضوع تعرفه در هیأت چهارنفره استان شد.
شهردار مشهدالرضا(ع):
کاهش زمان صدور پروانه، حل معضل نمای ساختمانها در مشهد و مشارکت در توسعه شهر مشهد به سمت شرق سه مطالبه اصلی شهرداری از سازمان نظام مهندسی است
سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد در این نشست ضمن تبریک کسب رای اعتماد اعضای جدید هیأت مدیره از جامعه مهندسی استان، همزمان بودن دوره جدید شهرداری و سازمان را فرصت مغتنمی شمرد که باید نهایت استفاده را در راستای همفکری و حل معضلات شهری از آن، برد.
وی با یادآوری کاهش چشمگیر تلفات جانی و مالی در زلزلههای بزرگ کشور در مقایسه با زلزلههای مشابه در گذشته، آن را مرهون رشد دانش مهندسی در کشور دانست و گفت: این دانش هرچه عمیقتر و کاربردیتر شده و همچنین زمینههای اجرایی شدن آن نیز فراهم شود اثرات و منفعت آن به کل جامعه خواهد رسید.
شهردار مشهد با انتقاد از نبود هویت شهری در معماری و شهرسازی مشهد گفت: در یک نگاه کلی هیچ وجه تمایزی که نشان دهنده شهر مشهد باشد در معماری و شهرسازی این شهر نیست و اگر بارگاه رضوی در مشهد نباشد هیچ شاخصهای در معماری مشهد نشان دهنده این شهر وجود ندارد.
وی خواهان توجه جدی به این مساله شد و وضعیت موجود را غیرقابل قبول خواند و افزود: سازمان نظام مهندسی و شهرداری مشهد باید به موضوع سیما و منظر شهری توجه بسیار جدی داشته باشند.
ارجائی در ادامه جامعه مهندسی را بخش نخبگانی جامعه دانست که قدرت گفتمان سازی دارند و باید مسائل و مشکلات شهر را به مطالبه کلان تبدیل کنند. وی با گلایه از عدم توجه جدی جامعه مهندسی به مطالبه موضوعاتی مانند مشکل ایجاد شده از جابجایی خطوط قطار شهری، معضل ترافیکی پارک ملت، ساخت پارکهای وسیع در مشهد بدون در نظر گرفتن عوارض ترافیکی و پارکینگی آن، زمینهای بزرگ مقیاس در مشهد و معضلات ترافیکی آنها و موارد مشابه دیگر خواستار ارائه نظرات کارشناسی و مدون جامعه مهندسی در خصوص حل موضوعات به نهادهای مدیریت شهری شد.
شهردار مشهد در ادامه از کاهش زمان صدور پروانه، حل معضل نمای ساختمانها در مشهد و مشارکت در توسعه شهر مشهد به سمت شرق به عنوان سه مطالبه اصلی شهرداری از سازمان نظام مهندسی یاد کرد.
وی یادآور شد در موضوع نما به ساختمانهای بلندمرتبه که میتوانند به عنوان ساختمان شاخص نمای متفاوتی داشته باشند بسیار سختگیری شده است اما به ساختمانهای عادی که بافت و کالبد اصلی شهر را تشکیل میدهند بی توجهی شده و این رویه باید تغییر کند.
ارجائی همچنین توسعه بیش از حد شهر مشهد به سمت غرب را یک معضل اساسی دانست و گفت: از منتهیالیه غرب مشهد تا حرم مطهر بیش از بیست کیلومتر فاصله است در حالی که این مسافت از سمت شرق تنها 6 کیلومتر است و این رشد نامتوازن علاوه بر دسترسی سخت به بارگاه رضوی با بافت مذهبی و فرهنگی شهر در تضاد است.
وی افزود حرم مطهر مرکز فرهنگی و اجتماعی شهر است و از این منظر نیز باید مجدداً در جایگاه مرکز کالبدی شهر قرار بگیرد.
شهردار مشهد با بیان اینکه متاسفانه مرز بافت شهری و بافت صنعتی مشهد در حال از بین رفتن است خواهان توقف رشد شهر از سمت شمال و غرب به سمت شرق شد.
شهردار مشهد با ابراز امیدواری از اینکه این دیدار مبدأ همکاریهای عمیق مشترک برای حل مشکلات باشد، گفت: من از تفاهمنامه همکاری مشترک در تمامی زمینهها استقبال میکنم در صورتی که در برگیرنده و جامع باشد و گره اساسی از معضلات شهر باز کند.
ارجائی خواهان تشکیل کمیته مشترکی جهت تدوین زمینههای همکاری و شناسایی مشکلات و راهکارهای حل و فصل آنان شد و افزود: از شهرداری نمایندگان معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک، معاونت شهرسازی و دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی در این کمیته حاضر خواهند بود و اختیارات لازم نیز جهت تصمیمگیری به آنان تفویض خواهد شد، از سازمان نظام مهندسی نیز نمایندگان هم عرض با اختیارات لازم در این کمیته حضور داشته باشند.
وی خواستار تشکیل فوری این کمیته شد تا در طول یک ماه آینده به جمعبندی مورد نظر در خصوص مسائل و مشکلات فیمابین رسیده و گزارش اقدامات خود را ارائه کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان در ابتدای این دیدار حاضرین در جلسه به بیان دیدگاهها و دغدغههای خود پرداختند. اهم موارد مطرح شده:
- مهندس مهاجر (دبیر سازمان): ضرورت کوتاه کردن فرایند صدور پروانه با کاهش بروکراسی / ضرورت حذف نقشههای صوری در زمان صدور پروانه با هماهنگی نزدیک دو ارگان به عنوان پایه و اساس بازنگری در تمامی فرایندهای اداری جاری در دو ارگان
- مهندس دباغ (عضو هیأت مدیره): ارائه گزارش از تفاهمنامه حدنگار و روال تهیه نقشههای پایانکار توسط مهندسان نقشهبردار دارای صلاحیت / درخواست ارائه خدمات مهندسان نقشهبردار در خصوص تهیه نقشه عرصه قبل از صدور پروانه و فرایند طراحی ساختمان مطابق صلاحیت ایشان
- مهندس زارعی (عضو هیأت مدیره): ایجاد وحدت رویه در سامانه ساجام سازمان و ایساپ شهرداری / ضرورت توجه شهرداری به گزارشات تخلف ارسالی توسط سازمان و مهندسان ناظر تا حصول نتیجه و رفع ایراد / بازنگری در تعرفه خدمات مهندسی بخصوص گروه الف و ب که علاوه بر نامتناسب بودن با مسئولیت مهندسان برای مالکین نیز مشکلات عدیدهای به علت عدم قبول مسئولیت توسط مهندسان ایجاد کرده است.
- مهندس سریری (عضو هیات مدیره): توجه شود که تعرفه خدمات مهندسی متناسب با تورم روز جامعه نیست. اشتغال زایی کم است و تنها راه معیشت بسیاری از مهندسان، نظارت و طراحی نظام مهندسی است، لطفا به فکر احقاق حقوق بر حق مهندسان باشید.
- دکتر ظریف مقدم (عضو هیأت مدیره): ضرورت رابطه توام با تفاهم و همفکری جهت رفع مشکلات و کاهش روابط پرفراز و نشیب بین شهرداری و نظام مهندسی با توجه به تقارن شروع دوره جدید هر دو ارگان/ بازنگری در تعرفه خدمات مهندسی متناسب با مسئولیت مهندسان مطابق قانون / اجرای مقررات ملی ساختمان خصوصاً مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان و حمایت بیشتر از خدمات مهندسی آزمایشگاههای ژئوتکنیک برای کیفی سازی و جلوگیری از بروز مشکلات فنی در ساخت و ساز شهری
- دکتر معظمی (عضو هیأت مدیره): دعوت به حضور در همایش روز ملی حمل و نقل و امضای تفاهمنامه شهروند سپاری در زمینه پارکینگ که پیشنویس آن در کمیتههای کارشناسی مشترک نهایی شده است / استفاده از ظرفیت کمیسیون تخصصی ترافیک سازمان در زمینههای راهسازی، روسازی و مهندسی ترافیک / آمادگی سازمان نظام مهندسی برای همکاری تنگاتنگ به عنوان مشاور شهرداری در زمینههای تخصصی از جمله طرح های ترافیک شهری، روسازی خطوط BRT ، بهبود کیفیت تولید در کارخانه آسفالت مجیدیه و دیگر موارد مدنظر شهرداری / تشکیل کارگروه مشترک جهت بررسی ضوابط پارکینگهای مکانیزه و پیگیری تصویب آن
- مهندس مهردوست (عضو هیأت مدیره): کمک شهرداری جهت اجرای کامل مباحث مقررات ملی / تشکیل کمیسیون مشترک جهت یکسانسازی ضوابط مبحث 3 مقررات ملی و ضوابط وزارت کشور در بحث حریق / هماهنگی جهت اجرای کامل مبحث 19 باتوجه به الزام قانون از ابتدای سال 1402 / اجرایی شدن مبحث 22 حداقل در بحث سیستمهای اعلام و اطفاء حریق با هماهنگی آتشنشانی / ضرورت حذف نقشه صوری در زمان صدور پروانه با هماهنگی فیمابین